займ на карту срочно
کد خبر: 44719 | سرویس: فرهنگی و هنری
تاریخ انتشار: 20 سپتامبر 2024 | ساعت » 20:20

برگزاری سومین نشست فرهنگی گروه آل عمرانی در مشهد.

 

در ابتدای نشست، استاد غلامرضا عمرانی. ضمن خوش آمدگویی به حاضران، به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، تولید کتاب، شرایط و بایسته‌های آن و ویژگی‌های کتاب خوب پرداخت و بر لزوم افزایش آگاهی مردم از ارزش کتاب و مطالعه و نحوه‌ی تولید کتاب، از کتاب‌های رسمی درسی تألیف وزارت آ.پ. تا کتاب‌های تاریخی و تحقیقی و رمان و خاطره‌نویسی و سایر انواع آن تأکید کرد و درباب هریک توضیحاتی درخور ارائه نمود و از حاضران خواست تا با تألیف و کمک به تألیف کتاب در همه‌ی زمینه‌های ممکن از ملی گرفته تا محلّی بر گسترش حوزه‌ی مطالعه بکوشند و خوانندگان را از حاصل دستاوردهای خویش بهره‌مند سازند.

وی بیان داشت که  امروزه وظیفه‌ی همه‌ی ما تولید مواد خواندنی، ارج‌گذاری به تولیدکنندگان و لزوم پشتیبانی از دست‌اندرکاران تولید مواد خواندنی در هر شکل و لباس است. وی با تأکید بر جایگاه نشریه‌ی معتبر زال در استان س.ب. به لزوم حمایت گروهی از آن اشاره کرد و از نویسندگان ، شاعران و منتقدانی از قبیل ساراناصرنصیر، سارا عمرانی، جواد شهنازی، حسین علی عمرانی، فرهنگ عمرانی- که در نشست حضور داشتند و دیگر نویسندگان و شاعران که با آثار خوب و شایان توجه خویش به ماندگاری این نشریه‌ی وزین مدد رساندند- سپاس‌گزاری و بر ادامه‌ی راه و هم‌کاری مدام آنان تاکید کرد و نیز بر نقد عالمانه‌ای که جناب استاد محمود خلیلی بر سلسله کتاب‌های گویش سیستان نوشته‌ و در روزنامه‌ی اعتماد چاپ کرده‌بودند، شرحی افزودند و آن را یکی از بهترین نقدهائی معرفی کردند که ممکن است بر کتاب‌هائی از این دست نوشت. نقد مزبور مورد پسند حاضران قرار گرفت.

افزون بر آن به خدمتی که جناب جواد شهنازی با نوشتن رشته کتاب‌های واژه‌نامه‌ی سیستانی و اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های رایج در سیستان کرده‌بودند، پرداختند و از جناب شهنازی خواستند به معرفی این کتاب‌ها در این گردهمائی بپردازند که سخنان ایشان درمورد تألیف، با استقبال حاضران مواجه گردید.

او اشاره کرد که امثال این آثار- که گنج‌های نهفته در دل فرهنگ‌های بومی‌اند باید بیش از این استخراج شود تا مورد توجه بیشتری قرار گیرد و نسل جوان با این گنجینه آشنا گردد.

در خاتمه افزودند به کار ارزنده‌ی سرکار خانم حمیده خزائی و تألیف پانزده جلد کتاب تأثیرگذار تلنگر باید اشاره کنیم که لازم است مورد تقدیر حاضران قرارگیرد.

سپس، آقای فریدون گلشنی درباره‌ی کتاب‌های «وصف رخساره‌ی خورشید» و «تا قاف با عشق» بحثی گسترده را آغاز کردند که نتیجه با توضیحات مفصل مورداستقبال قرار گرفت.

آقای دکتر مسعود صابری همچنین درباره‌ی لزوم ادامه‌ی این نشست‌ها و فوایدی که از آن‌ها انتظار می‌رود، سخنانی مبسوط و مؤثر ایراد کردند و بر ادامه‌ی نشست‌ها تأکید نمودند.

آقای دکتر مهدی گل‌محمدی در ادامه نشست به بررسی دستاوردهای نشست‌های گذشته و جمع‌بندی آن‌ها پرداختند و بر ادامه‌ی آن تأکید کردند و برای چاپ آثار دوستان اظهار آمادگی نمودند؛ پیش از این نیز ایشان به چاپ و نشر کتاب «در آغوش مهر خداوند» ترجمه سارا عمرانی اقدام کرده‌اند.

این نشست با شعرخوانی خانم‌ها، سارا ناصرنصیر و سارا عمرانی و هنرنمائی آرین آریان‌پور ادامه یافت.

در پایان استاد عمرانی  و سایر حاضران میزبانان گرامی، جناب سیروس (کورش) آریان‌پور و خانم وجیهه عمرانی و خانم آرزو نقابت طباطبائی را برای شایستگی و بایستگی برگزاری همایش و پذیرائی ارزشمندشان مورد تقدیر قرار دادند.

در این نشست خانم‌ها و آقایان: آرین آریان‌پور، سیروس آریان‌پور، زیبا تابع، حمیده‌ی خزائی، محمود خلیلی، مهندس علی رضائیان، یاسمین رضائیان، یاس مینا رضائیان، دکتر سید عبدالکریم سجادی، مهدی سویزی، جواد شهنازی، دکتر مسعود صابری بهداد، سهراب علی‌زاده، ملیحه علی‌زاده، حسین‌علی عمرانی، سارا عمرانی، عسل عمرانی، غلامرضا عمرانی، فرهنگ عمرانی، محمدرضا عمرانی، وجیهه عمرانی، یوحنا عمرانی، هادی عندلیبی، سیروس غفوری ساداتیه، فرزانه غلامحسینیان، پرویز گلشنی، دکتر مهدی گل‌محمدی، سارا ناصر نصیر، فاطمه نودهی شرکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

جدیدترین اخبار