یکشنبه, 29 دی 1398

نام آوران سیستان به ترتیب حروف الفبا

سید جواد حسینی طباطبایی

 

سیدجوادحسینی طباطبایی اکنون که پنجاه وپنج سال از عمر  وی گذشته، آنچه ازروزگارفراهم کرده است،او را شخصی چندبعدی با ویژگی های متفاوت نشان می دهد.
_
روحانی زاده ای ازخاندان سادات سیستان که این هردو رابه میراث گرفته ودر این میان علم دین نیز آموخته و در نهایت کسوت روحانیت برگزیده، امامت در مسجد ونیز خطابه و وعظ بر منبر دارد وبه تالیف آثار دینی نیز می پردازد.
_
تحصیل درعلم ریاضی ومهندسی عمران کرده ومهارت یافته است،دراین رشته اشتغال وحرفه برگزیده که باآن تامین معاش می کند.
_
باشروع انقلاب اسلامی ایران با آن همراه شده و فعال بوده است،از آن پس گاه تمرین سیاست می کرد و در مقاطعی کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی شد.
_
به ورزش فوتبال علاقه وافر داشته و دارد، آنرا در رده های قهرمانی پی گرفت  و گاه در گذشته، مسئولیت هایی تخصصی نیز در مدیریت ورزشی داشت.
_
شیفته کارهای فرهنگی است،تاسیس انجمن اسلامی دانش آموزان، مسئولیت فرهنگی جهاددانشگاهی،تاسیس بنیادفرهنگی واجتماعی سیستان،مرکزمطالعات سیستان،احداث وتجهیزکتابخانه عمومی الغدیرزابل،از نشانه های آن می باشد. همچنین مطالعات و تحقیقات فرهنگی فراوان داشته که بسیاری تدوین وکتابت شده اند.
_
به سیستان بزرگ تعلق وجودی دارد، شوق به تحقیق ، شناسایی و احیاء آثار علمی و فرهنگی آن همیشه با وی همراه بوده و هست.با همین جهت گیری تحصیل "تاریخ علم" در مقطع ارشد کرد ، که ثمره آن آثاری متعدد دراین زمینه است.
_
با علم فقه و نیز کلام اسلامی آشنا شده و در حوزه و دانشگاه درآنها تبحر یافت. به پشتوانه آن به تعلیم و ترویج معارف دین می پردازد و در آن صاحب تالیفات است.
_
برای علم فلسفه با اصالت یونانی ، نتوانست ویژه گی اسلامی بیابد، هرچند که دانشمندان مسلمان ، در اعتلای آن تلاش کرده اند، از این رو به عنوان " روش تفکر  و اندیشه " در مقطع تحصیلات تکمیلی ، فلسفه و به خصوص "فلسفه جدید" آموخت. 
 
خاستگاه و خاندان ایشان :  [ همه قبیله ایشان عالمان دین بودند۰۰۰]     
زادگاهش شهر زابل ،از ولایت بزرگ وتاریخی سیستان در شرق ایران است. اجداد پدری و مادری اش از خاندان سادات حسینی ، با سابقه قریب به پانصد سال اقامت در سیستان هستند که برابر اسناد مکتوب و محفوظات تاریخی همگی و بدون استثناء در زمره عالمان دین بوده اند. پدرش، آیه ا۰۰۰ سید محمد حسینی طباطبایی [۱۳۱۵ش۰_      ] عالم دینی و روحانی تراز اول  حال حاضر سیستان است. مادر ایشان ، دختر کبرای مرحوم آیه ا۰۰۰العظمی حاج آقا بزرگ حسینی طباطبایی [ ۱۲۷۶ _ ۱۳۶۹ش.] فقیه مجاهد و عالم صاحب نام سیستان است. همسرش ، دختر کبرای شهید آیه ا۰۰۰سید محمد تقی حسینی طباطبایی [ ۱۳۰۷ _ ۱۳۶۰ش.] سیدالشهدائ سیستان،نماد رهبری و هدایت انقلاب اسلامی در منطقه سیستان ، نماینده زابل در دوره اول مجلس شورای اسلامی و شهید فاجعه هفتم تیر ۱۳۶۰ ،تهران ،دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی است.

تقویم عمرش چنین است :
_
آقا سید جواد حسینی طباطبایی در هشتم مهرماه ۱۳۳۹ش. در شهرزابل تولد یافت .
 
تحصیلات دوره ابتدائی [۱۳۴۶ _ ۱۳۵۱ ش :
_
این دوره را در دبستان دولتی شاهپور زابل سپری کرد ودر مکتب خانه های سنتی نیز قرآن می آموخت.
تحصیلات دوره راهنمایی[۱۳۵۱ _ ۱۳۵۴ش:
_
این دوره را با اولین گروه نظام آموزشی جدید کشور در مدرسه راهنمایی دکتر معین زابل گذراند. همزمان در شروع دروس حوزوی ، بصورت ویژه مقدمات زبان عربی را نزد پدر آموخت. همچنین فعالیت منظم ورزشی در رشته فوتبال را نیز داشت .
تحصیلات دوره دبیرستان [۱۳۵۴ _ ۱۳۵۸ ش :
_
این دوره را در رشته "ریاضی،فیزیک" در دبیرستان پهلوی زابل به انجام رساند. همزمان به تحصیل زبان و ادبیات عرب و منطق و مقدماتی از اصول فقه اسلامی می پرداخت. 
_
به مطالعات آزاد در موضوعات دین، ادبیات و تاریخ علاقمندی فراوان داشت  واین باعث فراهم آمدن کتابخانه ای شخصی شد ، که پس از سی سال ، به بیش از چهل هزار کتاب رسید و در سال ۱۳۸۷ به شهر زابل منتقل گردید. به اقدام وهزینه پدرش آیه ا۰۰۰طباطبایی کتابخانه ای عمومی در مرکز شهر زابل، درسه طبقه با تجهیزات کامل احداث شد. که مجهز  به  سالن مخزن ودو سالن بزرگ ومستقل برای مطالعه است.
_
درتمام مدت این دوره، فعالیت ورزشی اش را در رده قهرمانی و درتیمهای فوتبال شهر زابل و نیز منتخب آموزشگاهها درسطح شهرستان و استان ادامه می داد.
_
با بهره گیری از قابلیت های خانوادگی و استعداد فردی به فنون خطابه وسخنرانی آشنایی وتسلط یافت  و در مراسم ومجالس دینی اجراء برنامه می کرد. همزمان با اوج گیری انقلاب اسلامی ایران با رهبری در تبعید امام خمینی (ره) ، تنها سخنران در نخستین تجمع رسمی دانش آموزان و دبیران در ۱۵ آبان ۱۳۵۷ بود ،که به اعتراض کشتار ۱۳ آبان دانشگاه تهران  برپا شد. این تجمع در همان روز تبدیل به اولین راهپیمایی عمومی و خیابانی ضد رژیم شاه در شهرستان زابل گردید. مشارکت نزدیک و فعال در دستنویسی ، تکثیر ،توزیع و الصاق اطلاعیه ها و بیانیه ها ونیز نوارهای صوتی از پیامها وسخنرانی های انقلاب داشت. تهیه ونصب بولتن های دیواری ناشناخته در مدارس، توزیع مخفیانه ودر نهایت آشکار کتابها وجزوات با محتوای دینی وانقلابی ، شرکت در راهپیمایی ها و اجتماعات انقلابی به مرکزیت مسجد حکیم زابل و هدایت آیه ا۰۰۰ شهید حسینی طباطبایی، کاری مستمر در چند ماه پایانی منتهی به ۲۲ بهمن ۵۷ وپیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.
_
فروردین ۱۳۵۸ نخستین انجمن اسلامی دانش آموزان زابل را در همان دبیرستان، که تغییر نام به " دکتر علی شریعتی" داده بود، تاسیس کرد وبا همکاری دو نفر دیگر از دانش آموزان به فعالیتهای فرهنگی پرداخت . از آن پس برای سخنرانی به سایر دبیرستانها دعوت می شد، که توسط یکی از دبیران متعهد و انقلابی زابل استاد سید علی هاشمی  برنامه ریزی می شد. چند جلسه سخنرانی در اجتماع فرهنگیان و سایر اجتماعات داشت . ونیز در مواردی، به عنوان مقدمه و قبل از سخنرانی شهید آیه ا۰۰۰ حسینی طباطبایی به ایراد مقاله و یا سخن می پرداخت .که مورد تشویق ایشان واقع می شد.
تحصیلات دانشگاهی [ ۱۳۵۸ _ ۱۳۶۵ش :
_
این دوره را در رشته کارشناسی "مهندسی عمران" آغاز و به انجام رساند. 
_
سال ۱۳۵۸درهمان ترم نخست از سال اول دانشگاه ، عضو "شورای سرپرستی دانشگاه سیستان و بلوچستان" شد، که از جانب انجمن اسلامی وبا رای مستقیم دانشجویان  انتخاب وبه شورا راه یافت .
_
سال ۱۳۵۹باوقوع تعطیلات انقلاب فرهنگی دانشگاهها به عضویت جهاد سازندگی زابل در آمد.
سال های ۱۳۶۰و ۶۱ به عنوان دبیر آموزشی در مقطع دبیرستان ، در"جزینک" از توابع بخش شهرکی،نارویی سیستان خدمت معلمی کرد.
_
سال ۱۳۶۱ رییس هیئت فوتبال شهرستان زابل شد. در سن ۲۲ سالگی جوان ترین رییس هیئت ورزشی بود، که مورداستقبال وحمایت قاطبه اهالی ورزش قرار گرفت . دراین دوره به ایجاد ساختار و سازمان در ورزش فوتبال شهرستان پرداخت.تاسیس لیگ اول و دوم فوتبال منطقه سیستان و ایجاد  کمیته داوران و اعزام به دوره های آموزش داوری درجات ۲و۳ از ویژه گی های آن می باشد. ونیز دوره ای استثنایی از دعوت تیمهای برتر و تراز اول فوتبال کشور در شهرستان زابل است.
_
فروردین سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد که حاصل آن یک خانواده کمال یافته ایمانی شد،با سه فرزندپسر به نام های سید محمد علی (۱۳۶۲ش.) ، سید محمد تقی (۱۳۶۴ش.) ، سید محمد صالح (۱۳۶۸ش.) 
_
سال ۱۳۶۲با آسیب دیدگی شدید در اثر صدمه ورزشی که منجر به پارگی " منیسک زانو" شد که جهت درمان به فدراسیون پزشکی ورزشی تهران اعزام شد. توصیه پزشکی کناره گیری زود هنگام از ورزش قهرمانی بود.
_
سال۱۳۶۲ همزمان با بازگشایی دانشگاه های کشور ،مجددا پی تحصیل رفت.با تاسیس جهاد دانشگاهی، مسئولیت فرهنگی جهاد دانشگاهی سیستان وبلوچستان را عهده دار شد.
_
سال ۱۳۶۳ رییس هیئت فوتبال شهرستان زاهدان شد. طی سالهای ۶۳ تا ۶۵ طی سه دوره مسابقات ورزشی دانشگاه های کشور ،در شیراز، اصفهان و تهران، مربی تیم فوتبال دانشگاه سیستان و بلوچستان بود.
فعالیت های اجرایی و تخصصی [۱۳۶۶ _ ۱۳۸۶ش :
سال ۱۳۶۶ ابتدا با عنوان کارشناس مهندسی عمران وارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شد.
_
سال ۱۳۶۸ رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان.
_
سال ۱۳۶۹ عضویت سازمان نظام مهندسی کشور و تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه معصومیه کرمان .

سال ۱۳۷۴ مدیر کل فنی و مهندسی سازمان بهزیستی کشور .
_
سال های۱۳۷۵و۷۶ مشاور "سازمان عمران  سیستان

_ از سال ۱۳۷۷ مدیر عامل شرکت توسعه وعمران مشهد منهاج وسپس رییس هیئت مدیره شرکت فرزدان سازه شرق .

_ ازسال ۱۳۷۸دوره ای طولانی از تحقیقات و مطالعات منظم "سیستان شناسی" را  آغاز کرد، موضوع کار " دانشنامه میراث مکتوب سیستان" بود. در این طرح مطالعاتی،پژوهشی که دوران تاریخی سیستان _به استثناء عصر حاضر _ را دربر میگیرد، سعی بر شناسایی آثار تالیفی  دانشمندان و نویسندگان سیستان بوده ،از نتایج این طرح ،شناسایی ۲۶۰۰ کتاب، رساله و مقاله، محصول حوزه فرهنگی سیستان است.
_
سال۱۳۷۹ به همیاری  اساتید جواد محمدی خمک و شمس الدین سراوانی سلسله همایش های ادواری ،با عنوان " سیستان در تاریخ و فرهنگ ایران واسلام" را برنامه ریزی واجرا کرد. اولین دوره آن درمشهد ، دانشگاه علوم پزشکی، تالار ابن سینا برگزارشد. دومین دوره آن در زاهدان ، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود که پس از آن در مواجهه با مشکلات و موانع  متوقف شد وادامه نیافت.
_
سال ۱۳۸۱اقدام به تاسیس "بنیاد فرهنگی ،اجتماعی سیستان" کرد ، تا مرکزی برای مطالعات سیستان باشد. هیئت موسس آن نام سه نفر را داشت، مهندس سید محمد رضا حسینی طباطبایی، دکتر سید محمد تقی حسینی طباطبایی و مهندس سید جواد حسینی طباطبایی، که مدیریت آن به ایشان محول گردید۰ بنابر ملاحظاتی، دفتر مرکزی آن شهر زاهدان درنظر گرفته شد، با تایید اساسنامه، مجوز فعالیت آن از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان صادر گردید و با امکاناتی کاملا محدود ،شروع به فعالیت کرد. دشواری های کار فرهنگی و حساسیت های خاص منطقه ای،عدم همکاری _ بلکه مانع گذاری _ بخشی از مدیریت ارشد استان که   برآمده ازتوازن قومیتی بود، باعث شد تا ظرفیت های مادی و مالی مورد انتظار بنیاد محقق نگردد. نتیجه اینکه این بنیاد توان حرکت به سمت اهدافش را پیدا نکرد. دو سال بعد[۱۳۸۳], مایوس از حمایت داخل استان ، دیدار ی کاملا اختصاصی ایشان با رییس جمهور"جناب دکتر خاتمی" دست داد. ایشان از ایده و اهداف این بنیاد استقبال کرده، تحسین و تشویق نمود، نامه ای حمایتی از جانب ریاست جمهوری به استانداری سیستان و بلوچستان ارسال شد، متعاقب آن، ملاقات با استاندار وقت جناب امینی  نیز صورت گرفت، ایشان نیز همراه استقبال شایان، با چند نامه به مدیران مسئول و مربوط ، دستور به اقدام و مساعدت دادند. اما کار این بنیاد که در اداره کل مسکن وشهرسازی گره خورده بود، با این نامه ها ، سفارش ها وحتی دستورها گره اش باز نشد که نشد.از دیگران هم امدادی نرسید، فرصت کوتاهی بود ، که با پیش کشیدن موانع قانونی، وپنهان کردن  راه های گشایش، درنهایت هیچ کاری نکردند ، تا آنکه این بنیاد نوپا و کم فروغ را به محاق بردند و آن دولت نیز به پایان رسید. علیرغم همه این ماجراها، پروژه مطالعات سیستان، همچنان به صورت کاری انفرادی ، مورد اهتمام ایشان باقی ماند.

_ سال۱۳۸۲کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد بود ،که در این فرصت، همراه با مشی سیاسی ، تجربه ای از مناسبات اجتماعی، خصوصا همیابی از جامعه بزرگ سیستانیان مقیم مشهد به دست آمد.
سال۱۳۸۴ از طرف "بنیاد ایرانشناسی" بعنوان محقق تاریخ و فرهنگ دعوت شد، طی دوسال در پیوند با مطالعات سیستان دومقاله تحقیقی به بنیاد ایرانشناسی ارائه کرد،

 اول: " آثار ریاضی و نجومی ابوسعید سجزی"

 و دوم : " تاریخ سیاسی سیستان در مرزهای خاوری ایران (عصر صفوی) "
تحصیلات تکمیلی دانشگاهی [۱۳۸۶ _ تا کنون :
_
از سال ۱۳۸۶ به قصد تحصیلات تکمیلی به تهران رفت ،  با پذیرش  دانشگاه تهران، و در پژوهشگاه تاریخ علم،درمقطع کارشناسی ارشد، رشته گرایش "تاریخ وفلسفه علم " و سپس ارشد "فقه ومبانی حقوق" را به پایان برد.
_
در مقطع دکتری  رشته " فلسفه جدید" ،و نیز دکتری " فقه و مبانی حقوق" را دنبال کرد وهمچنان ادامه دارد.
_
همزمان و در این دوره، تصدی امامت جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در شهرک غرب تهران را داشت.
_
همزمان و در این دوره از سال ۱۳۸۷ مشاور رییس کل دیوان محاسبات کشور بود.
آثار علمی ، پژوهشی : 
۱ _ دانشنامه میراث مکتوب سیستان
۲ _ پژوهشی درباره اسطرلاب زورقی از ابوسعید سجزی
۳ _ تصحیح وشرح رساله " الدرایه فی حدیث الولایه" از مسعود بن ناصر سجستانی (۴۷۷ ق.)
۴ _ تصحیح وشرح رساله "الفروق بین الاباطیل والحقوق" از محمد بن بحر رهنی سیستانی
۵ _ فیلسوف ابوسلیمان منطقی سجستانی، پیشگام نظریه تفکیک دین وفلسفه 
۶ _ کهن ترین ترجمه قرآن به زبان فارسی در حوزه فرهنگی سیستان 
۷ _ هندسه تحلیلی وترسیمی در آثار ریاضی ابو سعید سجزی
۸ _ گزارشی از میراث مکتوب سیستان
۹ _ نمونه سازی مستندتاریخی به روایت "محمد بن بحر رهنی سیستانی" 
۱۰ _ تاریخ سیاسی سیستان در مرزهای خاوری ایران ( عصر صفوی)
۱۱ _" رابعه قزداری سیستانی" ، نخستین بانوی شعر فارسی
۱۲ _ تحقیق و تدوین " مسند حریز بن عبدالله سجستانی" __ از مجموعه محدثین سیستان ( ۱)
۱۳ _ تحقیق و تدوین " مسند ابی حاتم سجستانی " __ از مجموعه محدثین سیستان ( ۲)
۱۴ _ تحقیق و تدوین " مسند ایوب بن ابی تمیمه سجستانی " __ از مجموعه محدثین سیستان ( ۳)
۱۵ _ تحقیق و تدوین " مسند حبیب بن معلی سجستانی " __ از مجموعه محدثین سیستان ( ۴)
۱۶ _ بررسی و معرفی کتاب " مصالح الابدان والانفس " از ابوزید بلخی سیستانی 
۱۷ _ تحقیق نجومی درباره " سال عالم یا سال کبیر" بر اساس گزارش ابوزید بلخی سیستانی
۱۸ _ آثار ریاضی و نجومی ابوسعید سجزی
۱۹ _ در پاسخ افسانه شهادت 
۲۰ _ عقیده امامت ، فریضه ولایت 
۲۱_ تحلیل ساختاری کشف ملاکات ومنطق استنباط احکام
۲۲ _ تبیین فلسفی نظریه " کوانتوم " از سرشت و ساختار ماده و انرژی
۲۳ _ تحقیقی از استقراء علمی بر پایه ابطال گرایی
۲۴ _ تبیین فلسفی " اصل عدم قطعیت هایزنبرگ" بر پایه رفتار دوگانه موجی _ ذره ای نور

 

 

خاطره ای  از دیدار با رهبری از زبان ایشان :


_
سال ۱۳۸۰ حسب اعلام قبلی ،از اول فروردین ماه ،در مشهد آنهم در منزل خویش ،انتظار دیدار با میهمانی جلیل و بزرگوار را می بردیم، مقام معظم رهبری حضرت آیه ا۰۰۰ خامنه ای، ایشان به قصد دیدار با خانواده آیه ا۰۰۰شهید حسینی طباطبایی،روز پنجم فروردین به منزل ما تشریف آوردند. دیداری بی نظیر، صمیمی و طولانی به مدت پنج ساعت و به تنهایی،فرصتی بسیار مغتنم برای همه اعضاء خانواده بود که هریک از خود گفتند، و سخنان مشفقانه وپدرانه ایشان را شنیدند، وازجمله من که سهم اختصاصی و بیشتری از زمان دیدار را نصیب بردم. گزارشی از سیستان، اوضاع این سرزمین و احوال مردم آن۰۰۰۰۰۰ ونیز از مشغولیت های حرفه ای ،دینی و فرهنگی خودم می گفتم و می شنیدم ، که البته با سوال ابتدایی از جانب ایشان فتح باب می شد و من پاسخ های مشروح تقدیم می کردم، از آن جمله شرح مستوفایی از " مطالعات سیستان" داشتم ، درست بخاطر دارم که وقتی فهرست محدثین سیستان وآثار آنان را برمی شمردم، ایشان توضیحاتی رجالی از وثاقت برخی ازآنان بیان کردند. ونیز فقیهان ، متکلمان ، قرا ، مفسران ، مورخان ،ادیبان ، شاعران ، زبان دانان ، لغت شناسان ، مترجمان ،فیلسوفان ، طبیبان،منجمان، ریاضی دانان ، فیزیک دانان،شیمی دانان ، طبیعی دانان ،هنرمندان و خوشنویسان و۰۰۰ آنچه باعث تعجب وتحسین ایشان شد، تعداد انبوه دانشمندان سیستان و آثار مکتوب آنها بود. چند کتاب تالیفی ومقالات تدوین شده و جزوات و تمامی زونکن های حاوی فیش های تحقیقی ام را  آورده بودم، خصوصا بخش مطالعات سیستان را توضیح می دادم، وایشان برخی را تورق کرده وگاه مداقه می کردند،انصافا خیلی وقت گذاشتند و به بنده نیز فرصت دادند، ازجمله جزوه ای تقدیم کردم که "فهرست میراث مکتوب سیستان،از سه قرن نخست هجری" بود، که یک مقدمه کوتاه و نام ۲۵۰ اثر مکتوب از عالمان و دانشمندان سیستان را شامل می شد و آنرا قبلا بعنوان گزارش به "همایش ادواری سیستان در تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام" در مشهد ارائه کرده بودم وایشان سیستان را به خاطر این حجم انبوه وگسترده کارعلمی وفرهنگی به مدت محدود در حوزه فرهنگی اش تحسین کردند. ۰۰۰۰۰۰

 

 

شما اینجا هستید: Home نام آوران سید جواد حسینی طباطبایی