چهارشنبه, 09 بهمن 1398

غوغا و غوغائیان قسمت دوم/دکتر محمد تقی رخشانی

مطالبات سیاسی با پوشش قومی و مذهبی

دکتر محمدتقی رخشانی

در بخش دوم نوشتار غوغا و غوغائیان به این بحث می پردازیم که چرا اهل غوغا برای ایجاد بلوا بر طبل قومیت و مذهب می کوبند.

سیستانی ها و بلوچ ها پیش از آنکه نماد دو قومیت باشند، نماد دو حوزه ی فرهنگی هستند آنچه امروز به عنوان قومیت بلوچ تعریف می شود از یک نژاد شکل نگرفته است برخی از طوایف این منطقه از نژاد افریقایی برخی دراویدی، برخی عرب و بخشی نیز از نژاد آریایی هستند در مورد سیستانی ها نیز تا حدودی همین رویه جاری است و دو قومیت بزرگ سیستانی و بلوچ به واقع دو حوزه ی فرهنگی را نمایندگی می کنند که حوزه ی فرهنگی بلوچ تا قلب شبه قاره می رود و حوزه ی فرهنگی سیستانی هم از افغانستان گذشته و تا تاجیکستان می رسد. نکته ی مهم این است که سیستانی ها و بلوچ ها در طی تاریخ پرفراز و نشیب این منطقه همواره در کنار هم زیسته اند و هیچگاه اختلافات آنها به حدی نرسیده که به مقابله و عداوت منجر شود. ازدواج های میان طایفه ای، پیوندهای طوایف را استحکام بخشیده و مراودات اقوام را رونق بخشیده است. از نظر مذهبی هم چنان تسامح و تساهلی وجود داشته که به وفور در یک خانواده زن و شوهر از دو مذهب شیعه و سنی بوده اند و فرزندان هم هر کدام به یک مذهب گرایش یافته اند، بارها و بارها شاهد آن بوده و هستیم که دو برادر یکی شیعه و دیگری سنی است و این اختلافات مذهبی هرگز در رفتار و مراوده ی خانوادگی چهره ننموده است و زندگی روال طبیعی و آرام خود را داشته است.

اکنون چه شده که با کوچکترین برخورد در شهر غوغا به پا می شود و هر کس لباس فارسی پوشیده مورد هجوم بلوچ ها قرار می گیرد و هر کس لباس بلوچی دارد مورد هجوم فارس ها قرار می گیرد. ریشه ی این مسئله را باید در مطالبات سیاسی جستجو کرد که رویکردهای قومی و مذهبی را محمل تحقق خواسته های خود می کنند اگر کسی قصد پیروزی در انتخابات را دارد حق ندارد با غوغاسالاری و دامن زدن به غوغا و آشوب، جنگ قومی و مذهبی راه بیاندازد تا در جنگِ ایجاد شده سرداری کند و از فضای آلوده ی غوغا محصول پیروزی در انتخابات را بچیند. آیت اله خامنه ای در دو ماهه ی گذشته دو بار با روشن ترین بیان توضیح دادند که هر زبانی که در اختلافات شیعه و سنی سخن بگوید این زبان، زبان شیطان است و بار دیگر فرمودند هر کس در اختلافات شیعه و سنی سخن بگوید شمشیر دشمن را تیز می کند، به راستی چه کسانی در استان ما شمشیر دشمن را تیز می کنند. همگان می دانیم که دشمنان خارجی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بر روی دو موضوع قومیت و مذهب حساب باز کرده اند و عاملان خود را در استان فعال نموده اند.

مگر این که نمایندگانی با مصاحبه و صدور اطلاعیه رفتارهای خشونت آمیز و گروگان گیری را به شخصیت ها و علمایی نسبت می دهند که خود تلاش دارند با خشونت مبارزه کنند و برای تحقق مطالبات خود به شیوه های قانونی و مسالمت آمیز متوسل شوند کوبیدن بر طبق اختلاف قومی و مذهبی نیست و در سمت دیگر این طیف وقتی نمایندگان جنوب استان در مجلس در دوره ای پافشاری می کنند تا نام تاریخی یک منطقه را که پشتوانه ای ملی و قهرمانی دارد از زابلی به مهرستان تغییر دهند و یا اندیشه ی بومی گرایی را چنان ضیق می کنند که بلوچ متولدِ گُشت سراوان در سیب سورانِ سراوان غیربومی تلقی می شود و یا یک ایرانشهری در نیکشهر غیربومی شمرده می شود به ناگزیر باید در اطلاعیه های برخی گروه های افراطی این بیان را داشته باشیم که هر فرد غیربلوچ سنی که در جنوب استان سیستان و بلوچستان شاغل باشد هدف ما محسوب می شود. مصیبت آن است که مشابه این سخنان را از زبان نمایندگان مجلس می شنویم وقتی نماینده ای که باید جایگاه خود را نمایندگی همه ی ملت بداند و از همه ی امور کشور آگاه باشد و مدافع همه ی ملت باشد از بغلِ گوشش مطلع نیست و در یک جلسه ی رسمی از استاندار می خواهد که به تبعیض سیستان نسبت به بلوچستان خاتمه دهد و نداند یا حداقل از خود نپرسد که اگر در شمال استان تبعیض ویژه ای وجود دارد و رانت خاصی عرضه می شود چرا مردمان آن سامان تصمیم به کوچ به ناکجاآباد گرفته اند و مأموران دولتی به زور مانع کوچشان می شوند آیا خوشی زیر دلشان زده است؟ ایشان توجه ندارند که اگر رانتی هم هست نصیب هم پالکی های ایشان می شود و مهمتر از آن اینکه توجه ندارند که این سخنان دمیدن در بوق همان گروه های خشونت طلب است.

خوب است آقایان توجه داشته باشند که برای تحقق مطالبات سیاسی اشان باید از راه های سیاسی استفاده کنند و خرج کردن از مذهب و قومیت مردم برای رسیدن به خواسته های سیاسی پاشیدن بذر اختلاف و عداوت در میان مردم است مردمی که هرگز بر سر قومیت و مذهب با یکدیگر مشکل نداشته اند. در بخش سوم این نوشتار تلاش می شود تا جایگاه اعتدالیون یا اکثریت جامعه و نقش آنان در برقراری آرامش و توسعه در استان بررسی شود.

 اعراب دارد. دقت کنید لطفاً

اضافه کردن نظر


شما اینجا هستید: Home یادداشت غوغا و غوغائیان قسمت دوم/دکتر محمد تقی رخشانی