займ на карту срочно
کد خبر: 40599 | سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: 8 ژوئن 2021 | ساعت » 16:19

اغلب نهادهای مالی و به‌ویژه بانک‌های مختلف در حوزه مسئولیت اجتماعی اقداماتی انجام داده‌اند. با این حال یک بانک قرض‌الحسنه با ابتکاری که در این زمینه داشته، دو اقدام شاخص را برای نخستین بار در سطح کشور انجام داده است.

 در طول سال‌های گذشته توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در کشور ما افزایش قابل توجهی داشته است. هم در سطح فردی و هم سازمانی شاهد افزایش میزان اقداماتی هستیم که در چارچوب این مفهوم معنا می‌شود. در حوزه سازمانی، نهادها و شرکت‌های مختلف اقداماتی غیرانتفاعی را در چارچوب کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم نوع‌دوستانه انجام می‌دهند که عمدتاً شامل حوزه‌هایی همچون بهداشت و سلامت، آموزش، محیط زیست و فعالیت‌های حمایتگرانه‌ای است که در هنگام بلایای طبیعی صورت می‌گیرد.

البته بانک مهر ایران، علاوه بر توجه به حوزه‌های یاد شده، با ابتکار خود در حوزه مسئولیت اجتماعی، برخی کارها را برای نخستین بار در کشور انجام داده است.

اهدای ۱۵هزار قلم تجهیزات مقابله با کووید۱۹

بانک مهر ایران در قالب همکاری با وزارت بهداشت، ۱۵هزار قلم تجهیزات پزشکی مقابله با بیماری کووید۱۹ را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و پایگاه‌های سلامت سراسر کشور قرار داد. این تجهیزات شامل دستگاه کپسول اکسیژن و متعلقات، دستگاه ضدعفونی‌کننده UV، دستگاه تب‌سنج لیزری و دستگاه پالس اکسی‌متر بوده است. این اقدام بانک مهر ایران، از سوی دو تن از معاونان وزیر بهداشت نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

نکته‌ای که در رابطه با این اقدام وجود دارد، محل تأمین منابع آن است؛ بودجه خرید تجهیزات، از محل وجه التزام یا جریمه دیرکرد تامین شده است. همواره از سوی برخی فقها اعلام می‌شود که دریافت جریمه دیرکرد دارای اشکال شرعی است؛ با این حال بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر نظام بانکی کشور، بانک‌ها ناگزیر از دریافت این مبلغ هستند. افزون بر این دریافت نکردن جریمه دیرکرد از مشتریان بدحساب بانکی، باعث ترویج بی‌انضباطی مالی در بین مشتریان می‌شود. بانک مهر ایران رویه بانک‌های اسلامی کشورهای مختلف را مطالعه کرد و به این نتیجه رسید که در این بانک‌ها جریمه دیرکرد از مشتریان بدحساب دریافت، اما در حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه می‌شود.

بر همین اساس بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور، برای نخستین بار در کشور این الگو را اجرا و از محل منابع جمع‌آوری شده از محل جریمه دیرکرد اقلام پزشکی یاد شده را خریداری کرد.

گفتنی است بهداشت و سلامت به‌عنوان یکی از حوزه‌های اصلی برای فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی، پیش از این نیز مورد توجه بانک مهر ایران قرار داشته است. مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابه بیماران اعصاب و روان یکی از اقدامات انجام شده از سوی بانک مهر ایران در این حوزه است.

 

بیمه ۵۰۰هزار خانه روستایی

بانک مهر ایران در سال گذشته ۵۰۰هزار خانه روستایی را در سطح سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ایلام تحت پوشش بیمه حوادث درآورد. با این اقدام تمام خانه‌های روستایی این سه استان در برابر حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی، صاعقه، طوفان و… بیمه شدند. سقف پوشش بیمه برای خانه‌های آسیب‌دیده ۲۵ میلیون تومان و برای اسباب و وسایل منزل ۵ میلیون تومان بوده است.

این برای نخستین بار بود که یکی از بانک‌های کشور در چنین سطحی به بیمه حوادث خانه‌های روستایی توجه کرد. اقدامی که گرفتاری‌های هموطنان ما در هنگام وقوع حوادث طبیعی را کاهش می‌داد. این حرکت بانک مهر ایران از سوی مسئولان مختلف از جمله معاون پارلمانی رئیس جمهوری، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استانداران سه استان یاد شده مورد تقدیر قرار گرفت.

یاری به آسیب‌دیدگان از سیل و زلزله

بانک مهر ایران در هنگام وقوع حوادث نیز در کنار آسیب‌دیدگان بوده و به یاری آن‌ها شتافته است. احداث ۱۰۰ واحد مسکونی برای در استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان برای آسیب‌دیدگان از سیل سال ۱۳۹۸ یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است. ساخت ۳ خانه بهداشت روستایی در مناطق آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت ۲هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد ساکن در این مناطق یکی دیگر از کارهای انجام شده در این بخش است.

بانک مهر ایران در زلزله سی‌سخت نیز مشارکتی فعال داشت و به یاری مردم این خطه شتافت. از جمله اقدامات انجام شده توسط بانک مهر ایران برای کمک به مردم سی‌سخت، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به آسیب‌دیدگان زلزله به اعتبار ۵۰ میلیارد ریال، ساخت و بازسازی مراکز بهداشت روستایی با اعتبار ۵ میلیارد ریال، پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به آسیب‌دیدگان، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی همکاران بانک و اختصاص آن به آسیب‌دیدگان و همچنین همدلی بانک مهر ایران با مردم زلزله‌زده در قالب طرح همیاران مهر بوده است.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

بانک مهر ایران به زنان سرپرست خانوار بیش از ۵۰هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است. بانک مهر ایران با هدف توانمندسازی بانوان خانه‌دار و کارآفرین و به منظور ارائه خدمات بانکی مناسب با این قشر، اقدام به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در قالب طرحی با عنوان «اندوخته بانوان مهر ایران» کرده است. در این طرح متقاضیان علاوه بر توسعه فضای کسب‌وکار خود، می‌توانند در ارتقای سطح رفاه خانواده‌هایشان نیز مؤثر واقع شوند.

ساخت مدرسه و آزادسازی زندانیان

ساخت مدارس در مناطق محروم از دیگر اقدامت بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی به شمار می‌رود. یکی از این مدارس در روستای کهنانیکش بخش دشتیاری شهرستان چابهار ساخته شده است.  همچنین ساخت ۴ مدرسه در مناطقی که از زلزله کرمانشاه آسیب‌ دیدند نیز، یکی از اقدامات بانک مهر ایران در این حوزه است. این بانک همچنین بیش از ۳۰۰هزار وسایل آموزشی و بهداشتی را در مناطق محروم کشور توزیع کرده است.

مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آن‌ها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نیز از جمله فعالیت‌های بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی است.

توانمندسازی مددجویان

شرایط کنونی اقتصاد کشور سختی‌هایی را برای اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است. این شرایط بیش از همه برای اقشار محروم و کمتر برخوردار جامعه سخت است. نهادهای مالی در این شرایط باید به طرق مختلف حمایت‌هایی را از این گروه جامعه داشته باشند.

بانک مهر ایران در این حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای بالغ بر ۳۶هزار میلیارد ریال به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۲۳۰۰ میلیارد ریال به مددجویان سازمان بهزیستی پرداخت کرده است. در مجموع بیش از ۴۰۰هزار نفر از مددجویان این دو نهاد از تسهیلات قرض‌الحسنه بانک مهر ایران بهره‌مند شده‌اند.

بانکداری سبز و حفظ محیط زیست

حمایت از محیط زیست نیز به‌عنوان یکی از عرصه‌هایی که می‌توان فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی را در چارچوب آن تعریف کرد، مورد توجه بانک مهر ایران بوده است. این بانک تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای را برای تسریع در تکمیل پروژه‌های بازچرخانی فاضلاب با هدف حمایت از محیط زیست پرداخت کرده است.

البته بانک مهر ایران سعی کرده با ارائه خدمات نوین بانکی در بستر بانکداری دیجیتال تا حد ممکن کاغذ را از فرآیندهای اداری خود حذف کند و همچنین با کاهش نیاز مشتریان برای رفت‌وآمد به شعب، به سهم خود در کاهش ورود آلاینده‌های مختلف به محیط زیست کمک کند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

جدیدترین اخبار